Split, 14. veljače 2020. – 2. dan Zimskog sajma filma počeo je sjednicom Skupštine Kino mreže na kojoj su usvojena Izvješća o radu udruge za 2019. godinu. Na Skupštini su najavljene brojne radionice i edukacije koje će biti održane u 2020.godini. Predstavljen je inovativan program „Kratki umjesto reklama“ koji će se održavati u kinima diljem Hrvatske tijekom ove godine. Upravni odbor Kino mreže odabrao je 12 kratkometražnih filmova koji će biti u ponudi kinoprikazivačima, s idejom da svaki mjesec prikažu jedan film. Odabir filmova je raznolik pa se na popisu nalaze i dva klasika, dva dokumentarna filma te dva animirana filma. Ovaj projekt ima veliki značaj za promociju kratkog filma u Hrvatskoj.
Nakon sjednice Skupštine, održan je okrugli stol na temu: „Kino pravda – osigurajmo jednakopravnu dostupnost audiovizualnih sadržaja osobama oštećena vida i sluha“. Sudionici su bili Tatjana Aćimović iz Udruge Alternator/Festivala prava djece, Svjetlana Marijon iz Udruge Zamisli, Antonio Pavlović iz Centra za deskripciju te Alen Munitić iz Festivala mediteranskog filma Split. Okrugli stol je moderirao Uroš Živanović iz Hrvatskog audiovizualnog centra koji je odmah istaknuo lajtmotiv ovog okupljanja, a to je da se kulturni sadržaji moraju učiniti dostupni svima.
Nastojeći približiti iskustvo gledanja filma iz perspektive slijepih i slabovidnih osoba, Antonio Pavlović iskoristio je usporedbu s radio dramom, no osvrćući se na proces audiodeskripcije istaknuo je kako je Hrvatska prva zemlja u svijetu koja je u ovaj proces uključila slijepu osobu u suradnju s dramaturgom. Također je naglasio kako velika važnost obrade leži na narativnom dijelu i načinu na koji se on prezentira, jer audiodeskriptor ne smije glumiti, već mora imati jasnu mjeru da dopusti filmu da sam prenese atmosferu. Slijepa osoba mora imati onoliko informacija koliko joj treba da može sama pratiti film. Prikazan je kratki isječak iz filma „Uzbuna na zelenom vrhu“ kako bi se posjetiteljima predočilo kako izgleda obrada filma, nakon čega se razvila poticajna rasprava. Svjetlana Marijon je ispričala kako je napravljen velik korak od trenutka kad je slijepa osoba dolazila s drugom osobom u kino, do ovog trenutka kada slijepe osobe participiraju u procesu prilagodbe sadržaja takvim osobama. Kao primjer dobre prakse istaknula je suradnju s glumcem Goranom Grgićem.
Tatjana Aćimović osvrnula se na određene probleme pri audiodeskripciji, ponajviše u slučaju kad filmovima dominiraju brzi dijalozi te nagla izmjena kadrova, što jako otežava praćenje i obradu filma. Također, spomenut je i problem cenzure i nužnost da se, što će postati standardna praksa, prije obrade scenarij pošalje na analizu kako bi se više pažnje posvetilo ključnim točkama u priči. Alen Munitić nastupio je iz pozicije kinoprikazivača istaknuvši primjer dobre prakse iz Nizozemske koja znatno ulaže u adaptaciju filmova omogućujući participaciju svakom korisniku u redovitoj kino predstavi. Posebno je naglasio da se tu ne radi o odvojenim projekcijama jer je uključivanje osnova svega. Svjetlana je tada napomenula kako je tehnički aspekt krucijalan te najavila mogućnost organizacije stručnih skupova za kinooperatere kako bi se zajedničkim snagama pronašla najbolja tehnička rješenja adaptacije filmova.
Antonio je također naglasio da i slijepi moraju raditi na sebi i naviknuti se na audiodeskripciju jer je i njima to novost. Na duge staze u ovom slučaju je najvažnija upornost obiju strana. Naglašavajući uključenost, jako je zanimljivo kako je možda najvažniji element uključenosti prilika da slijepe i slabovidne osobe plate kartu te da se tako ne osjećaju izdvojenima. Tatjana je spomenula i fenomen prilagodbe kazališta i spomenula kako se planiraju velike akcije prilagodbe kulturnih ustanova na ovom planu, od infrastrukturnih radova do nabavki opreme. Za kraj rasprave, Tina Hajon je reagirala iz publike, spomenuvši pozitivan primjer iz Švedske koja pomoću mobilne aplikacije korisnicima omogućuje samostalno gledanje filmova u kinu s mobitelom i slušalicama te je dala naslutiti da bi taj model mogao zaživjeti i u Hrvatskoj, ako razgovori s kinima i IT stručnjacima urode plodom.
Predavanje Miljenke Cutvarić iz Hrvatske zajednice računovođa i financijskih djelatnika o PDV-u – besplatnim ulaznicama i besplatnom ustupanju prostora privuklo je velik broj zainteresiranih. Najbolji pokazatelj koliko je ova tema važna, ali i nejasna publici, bilo je vidljivo nakon desetak minuta kada je predavanje izašlo iz klasičnih okvira i preraslo u živu raspravu. Rasprava je nastupila odmah nakon što je definiran pojam isporuke bez naknade. Publika je iskazala zanimanje za sve aspekte vezane uz PDV, od toga mora li na kino karti pisati da je iznos PDV-a 5 %, do toga da je bilo problema u jasnom definiranju usluga oporezivih PDV-om.
Prolazeći kroz zakonske članke pitanja iz publike su se množila, a predavačica je shvatila kako je ovaj oblik suradnje izuzetno potreban jednoj i drugoj strani kako bi se jasnije shvatila postojeća prava i obaveze. Segment je to nužan za kvalitetno funkcioniranje kina i javnih ustanova. Brojnost pitanja i reakcija je dokaz kako je ovo predavanje bilo pravi pogodak i vjerojatno je postavilo temelj za neka nova, buduća predavanja koja će produbiti ovu temu.
Nakon kratke pauze u dvorani kinoteke Zlatna vrata prikazan je dugometražni film „Mater“ uz gostovanje redatelja Jure Pavlovića, a nakon njega nekoliko iznimno uspješnih kratkometražnih filmova koji su se prošlih godina istakli po kvaliteti, reakcijama publike i inovativnom filmskom jeziku, a koji će biti prikazani u sklopu programa »Kratki umjesto reklama«.